30 oktober 2009
OORLOGSKOUD
Een lid van het Amerikaanse Congres vergeleek tijdens de beginjaren van de Koude Oorlog 'moderne kunst met ongedierte en besmettelijke ziekten, in het land gesmokkeld door de communistische vijand met geen ander doel dan om de Amerikaanse samenleving te ontwrichten. Een ander lid in het Congres ontmaskerde de drip paintings van Jackson Pollock (alias Jack the Dripper) als gecodeerde landkaarten ter voorbereiding van een Russische raketaanval.'
Uit een artikel van Joes Segal in de Groene Amsterdammer. Joes Segal is gastconservator van The Wende Museum (Museum and Archive of the Cold War) in Los Angeles.
The Wende Museum link
Labels:
IJzeren Gordijn,
Koude Oorlog,
Wende Museum
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Grappig, las laatst iets over het omgekeerde: moderne kunst als tegenhanger van het Russisch realisme, als ultieme uitdrukking van individuele vrijheid. Hier is een url(weet de bron niet meer maar dit stuk gaat er ook over): http://www.huubmous.nl/2008/10/13/kunst-in-de-koude-oorlog/
BeantwoordenVerwijderenGrt,
Fabio
Beste Fabio,
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie. Inderdaad heeft Huub Mous een geheel andere boodschap; 'Moderne kunst was juist een probaat middel om de grenslijn van de vrijheid te markeren'.
We gaan het nader bestuderen.